Záměr pracovat o dovolené připouští necelá pětina Čechů, zato třetina Britů, Švýcarů nebo Američanů a tři čtvrtiny Indů. Vyplývá to z průzkumu Holiday Barometr, který provedla pro pojišťovací a asistenční společnost Europ Assistance v jedenadvaceti zemích Evropy, Asie, Severní Ameriky, Středního východu a Oceánie agentura Ipsos.
Záměr, že budou při letošní dovolené pracovat, připustilo v reprezentativním průzkumu Holiday Barometr pouze 18 % dotázaných Čechů, nejméně ze všech sledovaných zemí. Ve státech jako Švýcarsko (35 %) a Velká Británie (35 %) je ochota pracovat z místa dovolené takřka dvojnásobná, výrazně vyšší čísla ukázal průzkum i v Německu (31 %), Polsku (31 %) nebo v Itálii (30 %). Českým dovolenkářům byli v tomto směru nejbližší respondenti z Francie (20 %) a Rakouska (20 %). Pro tři čtvrtiny českých respondentů, kteří práci během dovolené připustili, nebyla kombinace prázdnin a plnění pracovních úkolů ničím novým, čtvrtina se chystala letos na dovolené pracovat poprvé.
„Více než tři čtvrtiny Čechů nechává při dovolené práci stranou a zaměřuje se především na odpočinek,” uvádí Lukáš Soural, obchodní a marketingový ředitel Europ Assistace. “Souvisí to v první řadě s tím, že od dovolené očekáváme zejména odpočinek a klid (32 %), zážitky sdílené s rodinou nebo přáteli (29 %) a totální změnu prostředí (22 %).”
Ještě výraznější rozdíly v přístupu k workation, práci na dálku z dovolenkové destinace, ukázal průzkum mezi obyvateli různých kontinentů a regionů. Nejvstřícnější ke kombinaci dovolené a práce na dálku v něm byli respondenti v Saúdské Arábii (81 %), Indii (75 %) a Sjednocených arabských emirátech (72 %), nejnižší míru ochoty o dovolené pracovat projevili dotázaní v Japonsku (26 %), Austrálii (28 %) nebo v Kanadě (32 %).

“Firem, které vyžadují, aby byli zaměstnanci k dispozici i během dovolené, přibývá, část odborníků ovšem před workation varuje,” uzavírá Lukáš Soural, obchodní a marketingový ředitel Europ Assistance. “Nedostatečný odpočinek může vést k nárůstu stresu a vyhoření. Nelze také přehlédnout zvýšené kybernetické hrozby pro firemní sítě a riziko úniku citlivých dat.“
Reprezentativní průzkum HOLIDAY BAROMETR provedla globální agentura pro marketingový výzkum Ipsos. Průzkumu, zaměřeného na plánování a trávení dovolené, se zúčastnilo 21 000 respondentů ve 21 zemích Evropy (Belgie, Česko, Francie, Itálie, Německo, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švýcarsko a Velká Británie), Severní Ameriky (Kanada, USA), Asie (Hongkong, Indie, Japonsko, Malajsie a Singapur), Středního východu (Saúdská Arábie, SAE) a Oceánie (Austrálie).
Budete v místě dovolené pracovat? 1) Ano, už jsem to udělal v minulosti. 2) Ano, letos to bude poprvé. 3) Ne.
Evropské země:
| 
 | EU | FR | UK | BE | DE | CH | AT | ES | PT | IT | PL | CZ | 
| 1) | 18 % | 13 % | 22 % | 19 % | 21 % | 23 % | 12 % | 19 % | 16 % | 19 % | 22 % | 13 % | 
| 2) | 9 % | 7 % | 13 % | 7 % | 10 % | 12 % | 8 % | 9 % | 9 % | 11 % | 9 % | 5 % | 
| 3) | 73 % | 80 % | 65 % | 74 % | 69 % | 65 % | 80 % | 72 % | 75 % | 70 % | 69 % | 82 % | 
Ostatní země:
| 
 | MY | HK | JP | SG | IN | AU | US | CA | SA | AE | 
| 1) | 43 % | 27 % | 15 % | 26 % | 56 % | 18 % | 32 % | 22 % | 63 % | 51 % | 
| 2) | 22 % | 9 % | 11 % | 11 % | 19 % | 10 % | 14 % | 10 % | 18 % | 21 % | 
| 3) | 35 % | 64 % | 74 % | 63 % | 25 % | 72 % | 54 % | 68 % | 19 % | 28 % | 
Význam zkratek: EU Evropa, FR Francie, UK Velká Británie, BE Belgie, DE Německo, CH Švýcarsko, AT Rakousko, ES Španělsko, PT Portugalsko, IT Itálie, PL Polsko, CZ Česká republika / MY Malajsie, HK Hongkong, JP Japonsko, SG Singapur, IN Indie, AU Austrálie, US Spojené státy americké, CA Kanada, SA Saúdská Arábie, AE Sjednocené arabské emiráty.